foto

Czas pandemii to okres, w którym szczególnie są narażone osoby starsze. Dlatego też seniorzy powinni w tym czasie pozostać w domu i unikać kontaktu z innymi osobami.
Jeżeli mieszkają razem ze swoimi dziećmi, sprawa jest prostsza, ponieważ można wspólnie przechodzić ten trudny czas. Sytuacja jest o wiele trudniejsza dla tych mieszkających samodzielnie. Oczywiście każdy z nas zadba o to, aby dostarczyć swoim rodzicom środki niezbędne do codziennego egzystowania. Jednakże seniorzy odcięci od świata, przyjaciół, wnuków i codziennych zajęć są narażeni na samotność, monotonię czy też apatię.

Bardzo ważne jest, aby w tym czasie zadbać nie tylko o odporność seniorów, ale także o ich dobrą formę intelektualną.
W tym celu są niezbędne ćwiczenia. Jednym ze skuteczniejszych sposobów na poprawę koncentracji, spostrzegawczości, zdolności logicznego myślenia, wnioskowania i motoryki małej są gry planszowe.

W tej dziedzinie są gotowe rozwiązania np. seria „Terapia” polskiego producenta, firmy Alexander. To zestaw gier, które wyróżnia grafika dostosowana do oczekiwań dorosłych i eleganckie, drewniane elementy o rozmiarach ułatwiających ich chwytanie.
Seria „Terapia” to doskonała rozrywka i prze¬myślane ćwiczenia, które pozwolą starszym osobom dłużej utrzymać in¬telektualną sprawność. Jednocześnie doskonale sprawdzi się jako wspieracie rehabilitacji osób cho¬rych np. na chorobę Parkinsona, chorobę Alzheimera, zespół Tourette’a czy reumatoi¬dalne zapalenie stawów, a także pacjentów po udarze, bądź borykających się ze schorzeniami cywilizacyjnymi.
To znakomite urozmaicenie form spędzania wolnego czasu przez osoby starsze.
To także wspaniały pomysł na upo¬minek dla seniorów.

Gry są tak skonstruowane, że mogą być świetną zabawą międzypokole¬niową. Większość z nich już jest odpowiadania dla dzieci w wieku powyżej czwartego roku życia. Trudniejsze zaś – od siódmego.
W tworzeniu serii czynny udział brała eks¬pertka w dziedzinie logopedii, logorytmiki, surlogopedii, neurologopedii oraz emisji i hi¬gieny głosu – mgr Hanna Sobisz.

Gry Alexandra z serii „Terapia” można zakwa¬lifikować jako te, które wspomagają pracę mózgu w szerokim rozumieniu – od ćwiczeń obwodowych (zmysły) poprzez operacje umysłowe (spostrzeganie, koncentracja, ko¬jarzenie, uważność) po czynności wyższe (czytanie, rozumienie, zasób słownictwa).

Zajęcia z serią „Terapia” obejmują:
• ćwiczenia zmysłów (wzrok, dotyk),
• doskonalenie operacji umysłowych (spostrzeganie, koncentracja, uważność, kojarzenie),
• uaktywnianie pól neuronalnych,
• wspomaganie koordynacji wzrokowo-ru¬chowej,
• rozwój kompetencji językowych (słownic¬two, czytanie, rozumienie, płynność słowna).

W skład serii wchodzi 8 gier.
„Wspólne ogniwo”
Gra, w której czasie ćwiczy się koncentrację i mechanizmy związane z postrzeganiem. Do dyspozycji jest plansza, kartonowe tabliczki z wzorami wyznaczającymi osie i drewniane tabliczki z piktogramami. Kartoniki układa się na planszy. Figury w pierwszej kolumnie, wzory w pierwszym rzędzie. Zadanie polega na ułożeniu drewnianych tabliczek z piktogramami na polu znajdującym się na przecięciu figury iwzoru, które łącznie znajdują się na piktogramie. Gra jest przeznaczona dla osób w wieku od 7 do 1o7 lat i mogą w nią grać nawet 4 osoby.

„Kostki z piktogramami”
To zabawa ćwicząca koncentrację, spostrzegawczość, poprawiająca zdolności intelektualne. Rozgrywka została oparta na 3 kościach z piktogramami i 18 tabliczkach, na których znajdują się identyczne piktogramy jak na kościach. Zadanie polega na jak najszybszym odnalezieniu na rozłożonych tabliczkach piktogramu wyrzuconego przez kości. Przygotowano 3 warianty gry. Kostki, podobnie jak pierwsza gra, są adresowane do osób w wieku od 7 do 1o7 lat.
Paronimy
Paronimy to wyrazy, które brzmią podobnie, ale mają zupełnie inne znaczenie. Gry zawarte w tym zestawie oparto właśnie o znajdowanie wyrazów różniących się jedynie jedną literą. Zadanie w zależności od wariantu polega na dokładaniu kolejno podobnych słów. Zabawy wzbogacają słownik bierny, czynny i pobudzają ośrodek mowy, dzięki powstawaniu nowych połączeń neuronalnych. Są rekomendowane, podobnie jak poprzednie – dla osób w wieku od 7 do 1o7 lat.
„Pamięć sensoryczna”
To zabawa, w której do dyspozycji są 22 drewniane elementy o przeróżnych kształtach i wielkościach. Każdy z dostępnych klocków ma swoją parę. Zadanie – w zależności od wariantu – polega na odnalezieniu dwóch takich samych przedmiotów bez udziału zmysłu wzroku. Gra może wspomagać terapię rąk i ruchu palców, a także współpracę obu dłoni, ponieważ ćwiczenia angażują zarówno mięśnie jak i ścięgna w obrębie dłoni. Jednocześnie ćwiczy koncentrację i rozwija wyobraźnię. Są cztery warianty zabawy, adresowanej do 2 – 4 osób w wieku od 4 do 1o7 lat.
„Rozsypanka zdaniowa”
W zestawie znajduje się 45 wyrażeń, umieszczonych na plastikowych tabliczkach, z których można zbudować 7 zdań. Celem gry jest ułożenie wszystkich zdań, które muszą być zrozumiałe i zbudowane zgodnie z normami językowymi. Ta zabawa – przygotowana w 3. wariantach ma doskonalić analityczno-syntetyczne podejście do języka. Jest przeznaczona dla każdego, z uwzględnieniem osób po przebytym udarze niedokrwiennym i z zespołem otępiennym czy z chorobą Alzheimera. Poprzez grę można pobudzić funkcjonowanie mózgu (odkodowanie znaków pisma, czytanie i rozumienie) i rozwinąć umiejętności językowe (składniowe, fleksyjne, czytanie ze zrozumieniem). Twórcy przygotowali ją z myślą o osobach w wieku od 7 do 1o7 lat.
„Tangram”
Zestaw zawiera 42 różnorodne drewniane figury geometryczne. Celem łamigłówki jest odtworzenie wskazanych w instrukcji 61 wzorów na podstawie właściwego ułożenia wszystkich siedmiu elementów tangramu w przedstawionym obrazku, jedynie na podstawie kształtu jego konturów, a także wymyślanie własnych wzorów. To doskonała zabawa już dla czterolatków i ich dziadków a nawet pradziadków.
Warcaby
Klasyczna gra w warcaby dla dwóch osób, w której są duże drewniane pionki i nieco większa od standardowej plansza, stworzone z myślą o osobach starszych. Dzięki swojemu rozmiarowi i gramaturze wynikającej z materiału, z którego je wykonano, pionki są bardzo poręczne i łatwiejsze w chwytaniu.
Chińczyk
I kolejna klasyczna, kochana przez wszystkich gra, dla 2 -4 osób, oparta na prostych zasadach. Prezentowana wersja wyróżnia się wysokimi drewnianymi pionkami, ułatwiającymi chwytanie i nieco większą planszą.

pozostałe aktualności