foto

Czas pandemii to okres, w którym szczególnie są narażone osoby starsze. Dlatego też seniorzy powinni w tym czasie pozostać w domu i unikać kontaktu z innymi osobami.
Jeżeli mieszkają razem ze swoimi dziećmi, sprawa jest prostsza, ponieważ można wspólnie przechodzić ten trudny czas. Sytuacja jest o wiele trudniejsza dla tych mieszkających samodzielnie. Oczywiście każdy z nas zadba o to, aby dostarczyć swoim rodzicom środki niezbędne do codziennego egzystowania. Jednakże seniorzy odcięci od świata, przyjaciół, wnuków i codziennych zajęć są narażeni na samotność, monotonię czy też apatię.

Bardzo ważne jest, aby w tym czasie zadbać nie tylko o odporność seniorów, ale także o ich dobrą formę intelektualną.
W tym celu są niezbędne ćwiczenia. Jednym ze skuteczniejszych sposobów na poprawę koncentracji, spostrzegawczości, zdolności logicznego myślenia, wnioskowania i motoryki małej są gry planszowe.

W tej dziedzinie są gotowe rozwiązania np. seria „Terapia” polskiego producenta, firmy Alexander. To zestaw gier, które wyróżnia grafika dostosowana do oczekiwań dorosłych i eleganckie, drewniane elementy o rozmiarach ułatwiających ich chwytanie.
Seria „Terapia” to doskonała rozrywka i przemyślane ćwiczenia, które pozwolą starszym osobom dłużej utrzymać intelektualną sprawność. Jednocześnie doskonale sprawdzi się jako wspieracie rehabilitacji osób chorych np. na chorobę Parkinsona, chorobę Alzheimera, zespół Tourette’a czy reumatoidalne zapalenie stawów, a także pacjentów po udarze, bądź borykających się ze schorzeniami cywilizacyjnymi.
To znakomite urozmaicenie form spędzania wolnego czasu przez osoby starsze.
To także wspaniały pomysł na upominek dla seniorów.

Gry są tak skonstruowane, że mogą być świetną zabawą międzypokoleniową. Większość z nich już jest odpowiadania dla dzieci w wieku powyżej czwartego roku życia. Trudniejsze zaś – od siódmego.
W tworzeniu serii czynny udział brała ekspertka w dziedzinie logopedii, logorytmiki, surlogopedii, neurologopedii oraz emisji i higieny głosu – mgr Hanna Sobisz.

Gry Alexandra z serii „Terapia” można zakwalifikować jako te, które wspomagają pracę mózgu w szerokim rozumieniu – od ćwiczeń obwodowych (zmysły) poprzez operacje umysłowe (spostrzeganie, koncentracja, kojarzenie, uważność) po czynności wyższe (czytanie, rozumienie, zasób słownictwa).

Zajęcia z serią „Terapia” obejmują:
• ćwiczenia zmysłów (wzrok, dotyk),
• doskonalenie operacji umysłowych (spostrzeganie, koncentracja, uważność, kojarzenie),
• uaktywnianie pól neuronalnych,
• wspomaganie koordynacji wzrokowo-ru¬chowej,
• rozwój kompetencji językowych (słownic¬two, czytanie, rozumienie, płynność słowna).

W skład serii wchodzi 8 gier.
„Wspólne ogniwo”
Gra, w której czasie ćwiczy się koncentrację i mechanizmy związane z postrzeganiem. Do dyspozycji jest plansza, kartonowe tabliczki z wzorami wyznaczającymi osie i drewniane tabliczki z piktogramami. Kartoniki układa się na planszy. Figury w pierwszej kolumnie, wzory w pierwszym rzędzie. Zadanie polega na ułożeniu drewnianych tabliczek z piktogramami na polu znajdującym się na przecięciu figury iwzoru, które łącznie znajdują się na piktogramie. Gra jest przeznaczona dla osób w wieku od 7 do 1o7 lat i mogą w nią grać nawet 4 osoby.

„Kostki z piktogramami”
To zabawa ćwicząca koncentrację, spostrzegawczość, poprawiająca zdolności intelektualne. Rozgrywka została oparta na 3 kościach z piktogramami i 18 tabliczkach, na których znajdują się identyczne piktogramy jak na kościach. Zadanie polega na jak najszybszym odnalezieniu na rozłożonych tabliczkach piktogramu wyrzuconego przez kości. Przygotowano 3 warianty gry. Kostki, podobnie jak pierwsza gra, są adresowane do osób w wieku od 7 do 1o7 lat.
Paronimy
Paronimy to wyrazy, które brzmią podobnie, ale mają zupełnie inne znaczenie. Gry zawarte w tym zestawie oparto właśnie o znajdowanie wyrazów różniących się jedynie jedną literą. Zadanie w zależności od wariantu polega na dokładaniu kolejno podobnych słów. Zabawy wzbogacają słownik bierny, czynny i pobudzają ośrodek mowy, dzięki powstawaniu nowych połączeń neuronalnych. Są rekomendowane, podobnie jak poprzednie – dla osób w wieku od 7 do 1o7 lat.
„Pamięć sensoryczna”
To zabawa, w której do dyspozycji są 22 drewniane elementy o przeróżnych kształtach i wielkościach. Każdy z dostępnych klocków ma swoją parę. Zadanie – w zależności od wariantu – polega na odnalezieniu dwóch takich samych przedmiotów bez udziału zmysłu wzroku. Gra może wspomagać terapię rąk i ruchu palców, a także współpracę obu dłoni, ponieważ ćwiczenia angażują zarówno mięśnie jak i ścięgna w obrębie dłoni. Jednocześnie ćwiczy koncentrację i rozwija wyobraźnię. Są cztery warianty zabawy, adresowanej do 2 – 4 osób w wieku od 4 do 1o7 lat.
„Rozsypanka zdaniowa”
W zestawie znajduje się 45 wyrażeń, umieszczonych na plastikowych tabliczkach, z których można zbudować 7 zdań. Celem gry jest ułożenie wszystkich zdań, które muszą być zrozumiałe i zbudowane zgodnie z normami językowymi. Ta zabawa – przygotowana w 3. wariantach ma doskonalić analityczno-syntetyczne podejście do języka. Jest przeznaczona dla każdego, z uwzględnieniem osób po przebytym udarze niedokrwiennym i z zespołem otępiennym czy z chorobą Alzheimera. Poprzez grę można pobudzić funkcjonowanie mózgu (odkodowanie znaków pisma, czytanie i rozumienie) i rozwinąć umiejętności językowe (składniowe, fleksyjne, czytanie ze zrozumieniem). Twórcy przygotowali ją z myślą o osobach w wieku od 7 do 1o7 lat.
„Tangram”
Zestaw zawiera 42 różnorodne drewniane figury geometryczne. Celem łamigłówki jest odtworzenie wskazanych w instrukcji 61 wzorów na podstawie właściwego ułożenia wszystkich siedmiu elementów tangramu w przedstawionym obrazku, jedynie na podstawie kształtu jego konturów, a także wymyślanie własnych wzorów. To doskonała zabawa już dla czterolatków i ich dziadków a nawet pradziadków.
Warcaby
Klasyczna gra w warcaby dla dwóch osób, w której są duże drewniane pionki i nieco większa od standardowej plansza, stworzone z myślą o osobach starszych. Dzięki swojemu rozmiarowi i gramaturze wynikającej z materiału, z którego je wykonano, pionki są bardzo poręczne i łatwiejsze w chwytaniu.
Chińczyk
I kolejna klasyczna, kochana przez wszystkich gra, dla 2 -4 osób, oparta na prostych zasadach. Prezentowana wersja wyróżnia się wysokimi drewnianymi pionkami, ułatwiającymi chwytanie i nieco większą planszą.

pozostałe aktualności