foto

We wszystkie niedziele lipca Narodowy Instytut Fryderyka Chopina organizuje w Żelazowej Woli spotkania w ramach warsztatów muzycznych dla dzieci. Będą one poświęcone na improwizacje ruchowe do muzyki, taniec, zajęcia teatralne, które pozwolą najmłodszym odkryć twórczość Chopina i innych kompozytorów.

Fryderyk Chopin był mistrzem zarówno wielkich form jak i miniatur. Do tych ostatnich zaliczamy mazurki i preludia, których cykl stanowi zamkniętą całość, a jednocześnie każdy utwór funkcjonuje oddzielnie. Preludia przed Chopinem stanowiły wstęp do większej formy, artysta zaś traktował je jak autonomiczny byt. Etiudy, poza ich wirtuozowskim znaczeniem, to również pełne ekspresji wyznania twórcy. Chopin komponował mazurki przez całe życie, doprowadzając do powstania doskonałej formy. Teraz tę cudowną muzykę może poznać każde dziecko.

Mała Akademia Chopinowska działa w każdą lipcową niedzielę od godz. 11.oo do 12.oo.
Zajęcia odbywają się w na scenie letniej – Barkaroli na terenie Domu Urodzenia Fryderyka Chopina i Parku w Żelazowej.
Oto harmonogram:
8.07 – „Roztańczona miniatura. Walce”
Zaproszeniem do tańca Carla von Webera rozpoczniemy zajęcia poświęcone walcom. W nawiązaniu do podróży Chopina do Wiednia, a także cytatu Roberta Schumanna dotyczącego walców polskiego artysty: Arystokratyczność od pierwszej do ostatniej nuty, przeprowadzimy warsztat etykiety, któremu będzie towarzyszyło wykonanie walców Chopina m.in. Walca As-dur op. 64 nr 3 wraz z komentarzem do utworu.

15.07 – „O preludiach Bacha i Chopina”
Preludium C – dur op. 28 nr 1 to pierwszy utwór z cyklu 24. Preludiów Chopina. Dowiemy się w czym różni się preludium przed Chopinem od komponowanego przez niego. Bach, mistrz Chopina tworząc preludia chciał wprowadzić słuchacza w świat tańca, poznamy zatem taniec dawny do preludium I suity wiolonczelowej przy dźwiękach instrumentu barokowego. Przybliżymy ponadto Sarabandę, Menueta i Gigue z tej samej suity. Dzięki tańcowi poznamy znaczenie gestu i ruchu, stworzymy opowieści do wybranych preludiów Chopina podczas warsztatu teatralnego. 22.07 – „Roztańczona miniatura. Mazurki”
Komuż on dziś nie znany! Tak pisano o niezwykle popularnym w XIX wieku Mazurku B-dur op. 7 nr 1 Chopina. Odnajdziemy w nim rytmy tańców ludowych, dowiemy się jaki ma kształt i dlaczego jest jednym z tych mazurków kompozytora, które wprost porywają do tańca, pomimo, iż Chopin nie komponował ich z takim przeznaczeniem. Mazurek C-dur op. 33 nr 1 i D-dur op. 33 nr 2, z uwagi na swą śpiewność, doczekały się transkrypcji wokalnych dokonanych przez PaulineViardot, hiszpańską sopranistkę, uczennicę Chopina, wprowadzą nas w zagadnienie kontrastów w muzyce.

pozostałe aktualności