foto

TVP ABC objęło patronatem 2. edycję konkursu „Dzieci filozofują”, współorganizowanego przez Stowarzyszenie Aqueduct, Wydawnictwo Muchomor i Szkołę Podstawową nr 267 im. Juliusza Słowackiego w Warszawie. Hasło tej edycji brzmi „Zareklamuj dobro”.

Ideą konkursu „Dzieci filozofują” jest promocja edukacji filozoficznej wśród dzieci ze szkół podstawowych. Edukacja filozoficzna koncentruje się na rozwoju umiejętności samodzielnego myślenia wraz z równoczesnym rozwojem wyobraźni.

Konkurs jest wydarzeniem, dzięki któremu dzieci mogą zaprezentować swoją pracę na lekcjach, rozwijających myślenie. Jest jedynym o takiej tematyce, a wiele pozytywnych opinii nauczycieli po pierwszej edycji, przekonało organizatorów, że istnieje potrzeba kontynuacji projektu.
W pierwszej edycji, w roku szkolnym 2015/2016, wzięło udział 285 uczniów. Przesłano 254 prace, a dziećmi opiekowało się 36 nauczycieli z 26 szkół.
Zachęceni takim sukcesem, inicjatorzy chcą w tym roku dotrzeć do jeszcze większej liczby odbiorców.

Konkurs jest adresowany do uczniów szkół podstawowych w dwóch kategoriach wiekowych, dla których przygotowano różne zadania.
Temat dla uczniów klas 1 – 3 to „Bajki Filozoficzne”. Zadaniem uczestników jest namalowanie własnej ilustracji do filozoficznej bajki wraz z zamieszczonym własnym morałem lub krótką refleksją. Ilustracja wraz z morałem ma obrazować samodzielny proces myślowy, dotyczący interpretacji mądrości ukrytej w tekście. Taka praca przypomina metodę często wykorzystywaną w pracy z najmłodszymi dziećmi na lekcjach etyki.

Temat dla uczniów klas 4 – 6 to „Opowieści filozoficzne”. Zadaniem dzieci jest stworzenie własnej opowieści w formie literackiego opowiadania, komiksu lub filmu.

Termin nadsyłania konkursowych prac upływa 21 kwietnia. 6 maja zostaną ogłoszone wyniki, a na 13 maja jest zaplanowana ceremonia wręczenia nagród połączona z wystawą, prezentującą konkursowe prace. Uroczystość odbędzie się w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego.

Jak już wspominaliśmy, hasłem 2. edycji konkursu jest „Zareklamuj dobro”. W naszym świecie często promuje się rzeczy, które wcale nie są takie dobre – przedmioty, które w biednych krajach wyprodukowano za gorsze, niezdrowe jedzenie, używki. Może czas powiedzieć dość! I zareklamować coś, co naprawdę jest wartościowe. A cóż jest więcej warte od wartości? Zamiast rzeczy złych promujmy sprawiedliwość, piękno, tolerancję, miłość, przyjaźń, mądrość oraz inne wartości. Zachęcamy by uczniowie sami zastanowili się, co według nich jest naprawdę warte zareklamowania.

TVP ABC PATRONUJE RÓWNIEŻ...