foto

Polecamy Państwu nowość Wydawnictwa Naukowego PWN – książkę pod zabawnym tytułem „Dlaczego sztuka pełna jest golasów?”. To przyjazne, a jednocześnie ambitne wprowadzenie do historii sztuki dla dzieci. Odpowiada na najważniejsze, podstawowe, często zaskakujące i podchwytliwe, ale zawsze prawdziwe pytania dzieci dotyczące praw, którymi rządzi się sztuka.

Dlaczego sztuka jest pełna golasów? Dlaczego to wszystko jest płaskie? Po co te wszystkie owoce? Dlaczego dzieła sztuki są takie drogie? Dlaczego właściwie ludzie zajmują się sztuką?

Autorka przedstawia rozmaite zagadnienia związane ze sztuką, tłumaczy, czym jest malarstwo jaskiniowe, kubizm, malarstwo odrodzenia czy współczesna sztuka. Objaśnia terminy z historii sztuki w niezwykle przystępny sposób, a zarazem merytoryczny. Prezentuje sztukę w ujęciu problemowym – od malowideł naskalnych do kubizmu, od renesansu do sztuki współczesnej.

Dla wszystkich chcących obudzić w dziecku zainteresowanie tematyką sztuki, poszukujących pomocy dydaktycznych.
Publikacja jest przeznaczona zarówno do samodzielnej lektury, jak i wspólnego czytania i zabawy wraz z rodzicami.
To również książka dla nauczycieli przedmiotów, takich jak plastyka czy historia sztuki w szkołach podstawowych i gimnazjach. Znakomicie przygotowuje do wizyty w muzeum!

Publikacja składa się z 22 rozdziałów, z których każdy jest poświęcony konkretnemu zagadnieniu, np. objaśnianiu, czym jest portret, jak radzono sobie z przedstawieniem nastroju na obrazie, co to znaczy, że dzieło jest realistyczne, jak malowano pejzaż, czym jest martwa natura, jaka jest rola sztuki współcześnie, a jak to wyglądało w przeszłości.

Polecamy tę lekturę, która:
• angażuje młodego czytelnika i prowokuje, a zarazem ośmiela go do stawiania pytań;
• skłania dziecko do samodzielnego rozumienia sztuki, oswaja z malarstwem, z rzeźbą;
• osadza dzieła sztuki w konkretnej epoce, co z kolei jest pomocne w porządkowaniu ich na linii czasu (kto tworzył w baroku, a kto we współczesnej awangardzie);
• poza dawną sztuką książka uwzględnia także dzieła współczesne;
• nie ogranicza się do opowiadania o dziełach i ich wymowie, ale dotyka także problemów techniki czy odbioru dzieła.

Przejrzysta kompozycja książki bazuje na zestawieniach dzieł sztuki z różnych epok, dzięki czemu pokazuje, na czym polegają zmiany w sposobie przedstawiania, a jednocześnie ciągłość pewnych problemów i wątków.

O autorce słów kilka…

Książkę napisała Susie Hodge – absolwentka wydziału historii sztuki na University of London, historyk, członek Fellows of the Royal Society of Arts, autorka, artystka, wykładowczyni. W swoim dorobku ma ponad 70 książek zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych.
Popularyzuje sztukę również przez liczne artykuły i materiały tworzone na zamówienie galerii i muzeów, poświęcone m.in. historii sztuki i designowi. Prowadzi warsztaty oraz seminaria poświęcone sztuce.

Jej książki dwukrotnie zajmowały 1. miejsce w rankingu „The Independent's”, w kategorii Art Book of the Year.

pozostałe aktualności