foto

Już w środę, 21 września, we Wrocławiu rozpocznie się DZIECINADA – 4. Międzynarodowy Festiwal Teatrów dla Dzieci. Impreza potrwa 5 dni – do 25 września.

Festiwal, który odbywa się w stolicy Dolnego Śląska od 2013 roku, to jedyne na taką skalę teatralne wydarzenie skierowane do najmłodszych w mieście, w którym mieszka ponad 90 tysięcy dzieci. To wspaniała okazja dla młodych widzów do zetknięcia się z międzynarodową sztuką na najwyższym poziomie artystycznym.
Podczas pięciu dni największego święta sztuki dla dzieci w południowej Polsce odbędą się spektakle lalkowe, ruchowe, muzyczne, teatru formy oraz improwizacji.

W tym roku w Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 będą gościć teatry z: Kuby (Teatr El Mirón Cubano), Niemiec (3 Hasen Oben, Papiertheater), Holandii (Wervelwind Ensamble, DeStilte), Austrii (Karin Schäfer Figuren Theater), Słowacji (Haligarda) oraz z Polski (Teatr Animacji z Poznania, Teatr Lalki i Aktora z Łomży, Teatr Atofri, Klinika Lalek).
Spektakle można oglądać na scenach Biura Festiwalowego IMPART 2016, w infopunkcie BARBARA oraz w plenerze.
Są również zaplanowane teatralne wizyty w szpitalach i hospicjach, Targi Dobry Design dla dzieci oraz teatralne i scenograficzne warsztaty, zakończone wspólnym przygotowywaniem plenerowego przedstawienia.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Powyżej, w załączniku, znajduje się program Festiwalu, a poniżej – opis festiwalowych spektakli.
Zachęcamy mieszkańców Dolnego Śląska, by już teraz zaplanować z dziećmi najbliższy weekend, 24 – 25 września, w stolicy regionu i zarezerwować bilety na wybrane wydarzenie lub wygrać je w konkursie na na naszym Facebooku, www.facebook.com/tvpabc (konkurs już w poniedziałek, 19 września).

TEATR ATOFRI (Poznań)
„Pan Satie”
Kim Jest Pan Satie? Dźwiękiem, Rytmem. Pan Satie jest Muzyką.
W papierowej scenografii powstają obrazy inspirowane utworami Erika Satie. Zabawy z dziecięcej wyobraźni łączą się z brzmieniem preparowanego pianina.
Scenariusz, reżyseria, opracowanie muzyczne: Beata Bąblińska, Monika Kabacińska
Współpraca artystyczna – Bogdan Żyłkowski
Scenografia i kostiumy – Elżbieta Cios
Muzyka – Erik Satie
Występują: Beata Bąblińska, Monika Kabacińska
Spektakl jest obsypany nagrodami. Zdobył m.in. ¬SuperBebe dla najlepszego spektaklu dla najmłodszych na „100, 1.000, 1.000.000 Stories International Theatre Festival for Children” w Bukareszcie, ¬GRAND PRIX „Złocisty" oraz „Słonecznika" za realizację spektaklu dla Beaty Bąblińskiej, Elżbiety Cios, Moniki Kabacińskiej, Elizy Gmerek, Bogdana Żyłkowskiego na XV Międzynarodowym Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży Korczak 2011 w Warszawie.
TEATR ATOFRI powstał z chęci tworzenia, z myślą o najmłodszych dzieciach. „Szukając najodpowiedniejszego sposobu komunikowania się z maluchami uznałyśmy, że muzyka, ruch i plastyka pozwolą nam dotrzeć do dzieci w sposób delikatny, nie narzucający się, wolny od schematów. Żywa muzyka grana na różnych instrumentach to podstawowe źródło naszej inspiracji. Dbając o dziecięcą wyobraźnię pozwalamy sobie na dużo abstrakcji. Bawimy się rekwizytami, nie bacząc na ich dosłowne znaczenie. Latawiec zamienia się w grzebień koguta, a statek w kapelusz. Słowa nie budują historii, lecz uzupełniają poszczególne sceny. Spotkanie z teatrem to pełna wrażeń podróż z muzyką, często śpiewaną, to historie opowiedziane ruchem, to zatrzymanie wzroku na formie i kolorze. A wszystko z radości i dla radości waszej i naszej.”
Przedstawienie, które trwa ok. 30 minut + zabawa, jest rekomendowane dla dzieci w wieku od jednego roku do 6 lat.

TEATR LALKI i AKTORA w Łomży
„Magiczny Sklep”
Któż z nas nie marzył o tym, aby chociaż przez chwilę znaleźć się w tajemniczej krainie, pełnej magii i niezwykłych iluzji? Któż z nas nie pragnął, aby najgłębiej skrywane marzenia zmaterializowały się, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki? To właśnie tu, w „Magicznym Sklepie”, można wszystkiego doświadczyć. Oto ojciec i syn stoją przed witryną sklepową. Syn chce wejść do środka, ojciec ma jakieś obawy - w końcu jednak przełamuje się. Właścicielem sklepu okazuje się prawdziwy magik, który czaruje zabawki i ... klientów. Ojciec kupuje kilka zabawek synowi. Ekscentryczny i tajemniczy sprzedawca wtedy rozpoczyna swoją grę. To wszystko, o czym tylko pomyśli chłopiec, natychmiast się spełnia, a każdy przedmiot czy wyśniona zabawka staje się jego własnością lub jest na wyciągnięcie ręki. Sprzedawca pomaga uwierzyć chłopcu, że dzięki magicznym przedmiotom on sam posiądzie wyjątkową moc - magiczny miecz, wielka tarcza, czapka niewidka uczynią go odważnym i silnym. Ale piękne chwile trwają krótko i jak mydlane bańki znikają. Spektakl ten to poetycka opowieść, która przenosi dzieci w świat iluzji, fantazji i wyobraźni. Jest jednocześnie podróżą dorosłego człowieka Clowna – Aktora w świat retrospekcji, dzieciństwa, sentymentalnych przedmiotów, sennych marzeń. Przedstawienie łączy w sobie teatralną baśń, sztukę iluzji, teatr formy.
Scenariusz i reżyseria – Jarosław Antoniuk
Scenografia – Pavel Hubička
Muzyka – Robert Kanaan
Wideo – Wojciech Świątkiewicz
Konsultacje iluzjonistyczne – Jakub Walkowiak
TEATR LALKI i AKTORA w Łomży jest miejską instytucją kultury, która od 1987 roku znakomicie funkcjonuje na kulturalnej mapie miasta, regionu i kraju. Najważniejszą widownią Teatru są dzieci i młodzież. Z myślą o nich jest dokonywany dobór repertuaru – baśniowa klasyka i sztuki współczesne. Dzięki dobrej literaturze i interesującym przedstawieniom realizowanym przez współpracujących ze sceną twórców, Teatr rozwija wyobraźnię, samodzielne myślenie, kształtuje estetyczny gust. Przygotowuje młodych ludzi otwartych na współczesny świat, rozumiejących jego dynamikę, problemy, w pełni uczestniczących w europejskiej kulturze. Teatr Lalki i Aktora w Łomży cieszy się dużym zainteresowaniem i frekwencją. Rocznie gra około 300 spektakli, które ogląda ponad 25 tysięcy widzów. Indywidualne i zbiorowe nagrody zdobywane na prestiżowych festiwalach oraz atesty są najdobitniejszym dowodem wysokiego poziomu artystycznego łomżyńskiej sceny.
Przedstawienie „Magiczny sklep”, które trwa ok. 55 minut, jest rekomendowane dla dzieci w wieku 7+.

TEATR KLINIKA LALEK, Orkiestra Graal i Teatr Ocelot
„Cyrk Bez Przemocy”
Artyści Teatru Klinika Lalek w odpowiedzi na najnowsze trendy Sztuki Cyrkowej – „Cyrk bez Przemocy” – prezentują niecodzienną formę lalkowego widowiska cyrkowego, w którym w rolach zwierząt występują lalki i duże „nadmarionety” (marionetki zwierząt w ich naturalnych wielkościach), a w rolach artystów cyrkowych – aktorzy w żywym planie.
Głównymi lalkowymi bohaterami naszego cyrkowego widowiska jest przystojna Żyrafa, zakochana w treserze, śpiewaczka i tancerka, potężny Lew, który potrafi ryczeć i chce pożreć tresera i Słoń, wirtuoz gry na trombonie, który umie stać na trąbie i potrafi latać.
Twórcy nawiązują do pięknej tradycji cyrkowej, wprowadzając jednak nową jakość: obok interesujących technik sztuki lalkarskiej, zwracają uwagę na poszanowanie dla żywych istot, piękno teatru lalek zamiast cierpienia zwierząt. Cyrk Nadmarionet, Cyrk bez Przemocy jest jedną z pierwszych tego typu inicjatyw na świecie! Tylko tutaj nadmarionety animowane przez aktorów-lalkarzy wystąpią na jednej scenie z artystami cyrku, by stworzyć piękne, kolorowe przedstawienie. To hołd dla sztuki teatralnej, lalkarskiej i cyrkowej.
Spektakl jest adresowany do widzów w każdym wieku. Jest to rodzinne widowisko, które z pownością zachwyci dzieci, rodziców i dziadków.

MIRON CUBANO (Kuba)
„URI-URA”
„URI-URA” to familijne przedstawienie, zarówno dla najmniejszych dzieciaków jak i młodzieży. Jest to sztuka cyrkowa z elementami klaunady, bez słów, łatwo zrozumiała dla wszystkich widzów. MIRON CUBANO to kubański teatr uliczny z ponad 20-letnim doświadczeniem. Zdobył prestiżowe nagrody na festiwalach i przeglądach teatru na Kubie i za granicą, między innymi Ramon Batalla Award 2016 podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatre al Carrer. Swoje spektakle prezentował w Meksyku, Kolumbii, Wenezueli, Santo Domingo, Niemczech, Hiszpanii. Teatr Kubański z Matanzas, słynący z porywania tłumów swoimi magicznymi przedstawieniami ulicznymi jest w tym roku gwiazdą festiwalu DZIECINADA. Słynie z pięknej scenografii i oryginalnych interpretacji kubańskich baśni i bajek dla najmłodszych. Zaprezentuje jeden ze swoich najnowszych spektakli.
Przedstawienie, które trwa 45 minut, jest rekomendowane dla widzów w wieku od 3 do 16 lat.

MUZIEKVOORSTELLING.NL / WERVELWIND ENSEMBLE (Holandia)
„Twirl”
teatr muzyczny / teatr ruchu
Twirl to poruszajacy serca spektakl bez słów, w którym siła muzyki i ruchowa narracja odgrywają główną rolę. Sześciu muzyków wiruje i unosi dziecięcą publiczność w przytulnym kole. Elegancja walca, granego na scenie, oczarowuje widzów. Delikatne melodie przenikają ich i cały czas ulegają transformacji. Twirl to przedstawienie o zdecydowanie pozytywnym charakterze, pełne niezwykłych dźwięków i czarującego ruchu scenicznego, to istna oda do wirowania.
Spektakl to kooprodukcja Wervelwind Ensemble i Festiwalu „2 Turven Hoog”.
Reżyseria: Ide van Heiningen i Virág Deszö (MAPA: Moving Academy of Performing Arts)
Muzyka – Toek Numan.
Występują: Marieke Franssen – flet, Douwe van der Meulen – obój, Stefanie Liedtke – bassoon/recorder, Anneke Wensink – rożek francuski, Rudi van Hest – klarnet.
WERVELWIND ENSEMBLE od wielu lat tworzy muzyczno-teatralne spektakle dla młodych ludzi. Artyści grają „świeżą” muzykę dla „świeżej” publiczności. Grupa chce stymulować dzieci i ich rodziców do odkrywania otaczającego ich świata dźwięków, do wyruszenia we wspólną, muzyczną podróż, w której zarówno dzieci jak i dorośli doświadczają estetycznie i emocjonalnie.
Przedstawienie, które trwa 45 minut, jest rekomendowane dla dzieci w wieku od jednego roku do 4 lat.
Prezentacje są finansowo wspierane przez Fonds voor de Podiumkunsten.

KARIN SCHÄFER FIGUREN THEATER (Austria)
„Pictures at an Exhibition”/„Obrazki z wystawy”
teatr wizualny/teatr lalek
Katarzyna Borek (fortepian)
Wizualny koncert dla dzieci i całych rodzin z fantastyczną muzyką Modesta Musorgskiego oraz teatrem wizualnym Kariny Schäfe – muzyka jest grana na żywo przez pianistkę.
W 1874 Modest Musorgski napisał sonatę fortepianową „Obrazki z Wystawy”, dla których inspiracją była wystawa rysunków Viktora Hartmanna. Wiele melodii z suity jest teraz znanych na całym świecie, podczas gdy obrazy zaginęły i istnieją już tylko w muzyce. W spektaklu „Obrazki z wystawy” proces zostaje odwrócony – z muzyki, z jej tonalnych kolorów i z historii jakie opowiadają poszczególne utwory, Karin Schäfer tworzy obrazy na scenie. Obrazy nowe, zupełnie różniące się od tych oryginalnych, pobudzane na scenie do życia przez muzykę.
Teatr wizualny to taki, w którym nie tekst tworzy dramaturgię, ale obraz, wizualna fascynacja, magiczna i optyczna przygoda i historie, które mogą być zrozumiane przez każdego, niezależnie od wieku, pochodzenia, wyznania. Teatr Figur Karin Schäfer występował już w ponad 35 krajach na 5 kontynentach. Odwiedził zarówno wielkie, międzynarodowe festiwale, jak i małe szanowane teatry oraz wygrywał liczne, prestiżowe nagrody.
Przedstawienie, które trwa 5o minut, jest rekomendowane dla widzów w wieku 6+.
Prezentacja jest finansowo wspierana przez Austriackie Forum Kultury.

DeStilte (Holandia)
„1-2's”
teatr tańca / teatr ruchu
„1-2s” to spektakl przeznaczony dla dziecięcej widowni, którego strukturę stanowi kilka tanecznych duetów. Widownia obserwuje tancerzy z trzech stron, umiejscawiając się wokół czerwonej podłogi. Konfrontacja pomiędzy dwoma tancerzami rozgrywa się na oczach widzów, a efekt pokazanych performansów zostaje wzmocniony dzięki następującym po nich warsztatom.
W tym sezonie w ramach „1-2s” zostaną zaprezentowane choreografie, między innymi takich twórców jak: Natalya Kasparova, Femke Somerwil/Gertien Bergstra oraz Jack Timmermans. Podczas jednego popołudnia wystąpią trzy duety, z których każdy zakończy się warsztatem przeznaczonym dla młodych widzów.
GRUPA DE STILTE skupia się wyłącznie na tworzeniu przedstawień dla dzieci. Od 1994 teatr zaprezentował ponad 3 500 występów, które obejrzało 450 000 widzów. Dyrektorem Artystycznym grupy jest Jack Timmermans, który tak przedstawia zespół: „Marzenia jako silnik rzeczywistości są kolebką narodzin sztuki. Tym, w co wierzymy i tym, co wyrażamy. Wprowadzenie dzieci do świata zmysłów, to nasza specjalność. To właśnie robimy na całym świecie.” De Stillte to profesjonalni tancerze współcześni, którzy prezentują wielowarstwowe pokazy, opowiadając niejednoznaczne, niewerbalne historie.
Wstęp na spektakl i warsztaty jest bezpłatny. Obowiązują zapisy. Chętnych do udziału w warsztatach oraz poprzedzających je pokazach prosimy o kontakt pod adresem wiktorczyk.wiktoria@gmail.com

DeStilte (Holandia)
„The Cardboard Residers”/„Mieszkańcy kartonowej krainy”
teatr tańca/teatr ruchu
W kartonowej oprawie, widzowie sa wciągani w ewolucyjną historię, łączącą codzienność i fantazję. Ciemna jaskinia w górach powoli ujawnia swoje sekrety. W miarę jak odkrywamy jej skarby, rzeczy zaczynają wymykać się spod kontroli. To, co zaczęło się jako ostrożne odkrywanie, przeistacza się w dzikie plądrowanie. Sofa, szafa i atmoseryczne światło czynią życie znacznie prostszym. Jaskinia i góra zostają fachowo zdemontowane i znikają. Powstaje nowy świat.
Przedstawienie, które trwa 55 minut, jest rekomendowane dla dzieci w wieku 6+.

3 HASEN OBEN (Niemcy)
„Schritt fur Schritt”/„Krok za krokiem”
teatr ruchu/ teatr formy
Poetycki spektakl o ruchu i rozwoju. Przedstawienie pełne poezji, ale zupełnie bez słów. Każdy rozwój zaczyna się od pierwszego kroku. Kiedy coś zostanie wprawione w ruch, może rosnąć, rozwijać się i kwitnąć.
„Krok za krokiem” opowiada o pięknie potencjalnych niespodzianek i żywiołowości, która istnieje w każdym ruchu. Co jest potrzebne do przejścia z bezruchu w ruch? Oddech, dźwięk, pomysł mogą dać początek ruchowi, który z kolei rozpoczyna kolejny i kolejny ruch, aż w końcu zaczyna się bieg. Kwiaty potrzebują ziemi, słońca i deszczu, by rosnąć. Człowiek potrzebuje wolności. Wolności do poruszania się, próbowania i uczenia. Spektakl pokazuje tę życiową prawdę w zabawnym i poetyckim stylu.
Co właściwie zdarzy się, kiedy nauczę się kręcić stopami po podłodze? Aktorzy odkrywają relacje pomiędzy ludźmi a ziemią, zapoznają swoje stopy z ziemią przytulając, dotykając – czasem mocno, czasami delikatnie, aż zaczną grać w jednej drużynie.
Silvia Pahl i Klaus Wilmanns pobudzają ciekawość i poprzez eksperymentowanie tworzą doświadczenia, dodając skrzydeł wyobraźni zarówno dzieci jak i dorosłych. Proste kroki zamieniają w zabawę, tańce i drobne historie, tak żywe i magiczne, że aż świat dookoła zaczyna biec, zdzierając podeszwy. „Krok za krokiem” to pytanie o wolność myśli i wyobraźni.
Przedstawienie, które trwa ok. 45 minut, jest rekomendowane dla dzieci w wieku 2+.
Prezentacje w ramach Obchodów 25 lat Dobrego Sąsiedztwa Polski i Niemiec finansowo wspierane przez Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu.

TEATR IMPROWIZACJI
„Nikt Nic Nie Wie”
spektakl i warsztaty
„Nikt Nic Nie Wie” to improwizowany spektakl dla dzieci, grany od 2014 roku. Teatralna improwizacja polega na graniu scen bez scenariusza, bez kostiumów i scenografii. Dzieci oglądają więc cykl scen, w których mogą brać udział, nadawać im bieg, grać wspólnie z improwizatorami w gry, proponować własne pomysły na sceny. Improwizowany spektakl jest doskonałym narzędziem poszerzającym granice wyobraźni – i dziecka, i rodziców. I do tego jest komediow
Warsztaty improwizacji nie są typowymi warsztatami teatralnymi – nie oceniamy dzieci pod względem ich umiejętności scenicznych, czy dykcji. Każde dziecko może improwizować i naszym zadaniem jest wykształcenie w uczestnikach otwartości, pewności siebie, ale także uważności na drugiego człowieka. Dzieci w czasie zajęć biorą udział w zabawach i ćwiczeniach, które pomagają w nauce słuchania, spontanicznym reagowaniu, używaniu wyobraźni i we właściwy sposób swoich emocji oraz angażowaniu się. Wspólnie z nimi tworzymy świat, w którym każdy pomysł jest dobry i kierujemy naszą energię w stronę współpracy.
„NIKT NIC NIE WIE” tworzą warszawscy improwizatorzy: Aleksandra Markowska, Joanna Pawluśkiewicz, Marta Iwaszkiewicz, Agnieszka Matan, Piotr Gasik, Jan Wasilewski.

TEATR ANIMACJI w Poznaniu
„Lustrzana Chmura”
Ludzi i zwierzęta łączy jedna wspólna cecha – wszyscy mamy dwoje rodziców. Kiedy dwie wstążki splatają się, tworząc kokardkę, dają początek trzeciej. Tak zaczyna się każde życie – nasza własna opowieść. Zanim przyjdziemy na świat, otrzymujemy od rodziców różne dary: niektórzy – kolor oczu lub uśmiech, inni – niezłomny charakter i ciekawość świata. Bohater „Lustrzanej chmury” otrzymał od matki i ojca perłę, która czyni jego życie zupełnie niezwykłym. Trudno byłoby inaczej – w końcu nie każdy jest owocem miłości człowieka i Bóstwa Lasu.
Perła – dar miłości.
Perła – nasza własna historia.
Perła – dar, którym można się podzielić.
Zapraszamy do obejrzenia estetycznie wysmakowanej, poetyckiej opowieści, dziejącej się w świecie japońskich legend i baśni.
Przedstawienie, które trwa 60 minut, jest rekomendowane dla dzieci w wieku od 6 do 12 lat.

PAPIERTHEATER (Niemcy)
„HÖHLEN GESCHICHTE”/„Historia Dziury”
Koncept – Johannes Volkmann
Reżyseria: Felix Freude (9 lat) i Barbara Mayr (10 lat)
Spektakl, którego idea pochodzi od Platona (Das Höhlengleichnis), opowiada historię naszego postrzegania świata, światła i cienia. Jaka jest prawda naszych cieni? Na wielkiej, papierowej ścianie, Johannes Volkmann gra ze światłami i cieniami, by w końcu przebić się przez ścianę. Co jest po drugiej stronie?
„Historia Dziury” została stworzona wspólnie z dwójką dzieci – dzięki temu spektakl jest zabawny i głęboki, filozoficzny zarazem.
PAPIEROWY TEATR z Norymbergii działa od 20 lat, pracując i eksperymentując z papierem. Ze swoimi wyjątkowymi spektaklami zjeździł już cały świat.
Przedstawienie „Historia dziury”, które trwa 40 minut, jest rekomendowane dla dzieci w wieku 6+.
Prezentacje w ramach Obchodów 25 lat Dobrego Sąsiedztwa Polski i Niemiec są finansowo wspierane przez Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu.

TVP ABC PATRONUJE RÓWNIEŻ...