foto

Od trzech lat małym adeptom czytania jest dobrze znana znakomita seria EGMONTU – „Czytam sobie”.
Teraz to wydawnictwo postanowiło również wspomóc naukę matematyki. Do księgarni trafiły już pierwsze książeczki nowej, także trzypoziomowej serii „Liczę sobie”.

„Liczę sobie” to książeczki wspierające rozwój umiejętności matematyczno-logicznych u dzieci w wieku od 4 do 9 lat. Koncepcja tej serii łączy pięknie zilustrowane opowiadania wybitnych pisarzy dziecięcych z zadaniami, opracowanymi przez znakomitego metodyka i pedagog, ekspertkę nauczania początkowego i psychologii rozwojowej dziecka – Annę Boboryk. Serię rekomenduje Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki.

Seria „Liczę sobie” ma głęboko przemyślaną strategię edukacyjną. Jest tak skonstruowana, by dziecko mogło samo odkrywać, że matematyka jest wokół nas, a nie tylko w podręcznikach. „Zadania w Liczę sobie przede wszystkim uczą myśleć” – przekonuje Anna Boboryk.
Ten kurs myślenia odbywa się na trzech poziomach.

Poziom pierwszy – dla najmłodszych dzieci w wieku 4–5 lat – to zabawa z matematyką. Praca na tym poziomie to budowanie podwalin do rozwijania umiejętności potrzebnych później w szkole. Zakres ćwiczeń obejmuje liczby, geometrię, mierzenie, klasyfikowanie, czas oraz proste zadania logiczne.

Poziom drugi jest przeznaczony dla dzieci w wieku od 5 do 7 lat, które właśnie rozpoczęły lub niedługo rozpoczną szkolną edukację. Dochodzą bardziej złożone zadania z zakresu orientacji przestrzennej, mierzenia długości, czasu, pieniędzy, geometrii oraz nieco trudniejsze zadania logiczne. Ćwiczymy to, co obejmuje umiejętności na poziomie gotowości szkolnej.

Poziom trzeci to wspieranie w nauce. Jest on skierowany do dzieci 7–8-letnich i ma za zadanie rozwijać ich szkolne umiejętności. Pojawiają się nowe wyzwania – ułamki, układanie arytmetycznych zadań, logiczne zadania.

Na każdym z poziomów dziecko staje przed ambitnym zadaniem na miarę swoich możliwości. Co ważne – jest przede wszystkim zachęcane do myślenia. Celem nie jest udzielenie jedynie słusznej odpowiedzi w jak najkrótszym czasie. Jest nim przełamanie strachu przed popełnieniem błędu i nabranie pewności siebie. Bez tego umysł maluszka pozostaje zamknięty. Autorka – ANNA BOBORYK mówi: „Zadania obejmują wszystko to, z czym matematyka nam się kojarzy i co z pewnością zawiera, np. liczby i matematyczne reguły, ale nie ograniczają matematyki do liczb i matematycznych reguł. Zadania pozwalają dziecku na samodzielne poszukiwanie i odkrywanie, uczą samodzielnego myślenia, dostrzegania sensu wykonywanych czynności, pozwalają na poszukiwanie nowych rozwiązań”.

Oprócz matematyki w książkach serii „Liczę sobie” najmłodsi czytelnicy znajdą także ogromną dawkę humoru. Zabawnych bohaterów stworzyli doskonale im znani autorzy serii „Czytam sobie”.
Na pierwszym poziomie rządzi król Gromoryk – stworzony przez Wojciecha Widłaka. Do poziomu drugiego Zofia Stanecka zaprosiła Fryderyka Epsilona Dwudziestego z odległej planety Pedanteria. Na trzecim poziomie szaleje grupa Szczurków, powołanych do życia przez Rafała Witka. Wszystkich bohaterów łączy to, że śmiało rozwiązują nietuzinkowe problemy niewiele sobie robiąc z zasad i konwencji.

To połączenie literatury, obrazu, zabawy i ćwiczeń tworzy całość, która jednocześnie pobudza kreatywność, uczy logicznego myślenia, zachęca do rozwiązywania problemów i wzmacnia wiarę we własne możliwości. W ten oto sposób matematyka – właściwie niepostrzeżenie – zostaje oswojona. Staje się częścią wspólnie przeżytej opowieści, początkiem jakiegoś ciągu dalszego, drogi do sukcesu, do pewności, że w każdej trudnej sytuacji znajdzie się rozwiązanie. I tak właśnie jest. Bo dziś wszyscy – czy tego chcemy czy nie – w życiu nieustannie zderzamy się z sytuacjami, które wymagają od nas odwagi w myśleniu.

Seria uzyskała pozytywne opinie nauczycieli matematyki i nauczania początkowego, psychologów dziecięcych oraz ludzi biznesu, którzy w swojej pracy na co dzień wykorzystują umiejętności logicznego myślenia i matematykę.

Opinia eksperta – Adama Makowskiego, wiceprezesa Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki.

Cykl „Liczę sobie” to zbiór zabaw, zagadek i logicznych łamigłówek oraz matematycznych zadań, subtelnie wplecionych w kontekst realistyczny. Ten cykl łączy w sobie charakter edukacyjny i popularyzatorski. Kolejne poziomy cyklu stopniowo zapoznają młodego czytelnika z matematycznym światem, rozwijają zamiłowanie do matematyki, uczą odważnego i twórczego podejścia do logicznych i matematycznych problemów. Treści matematyczne wplecione są zgrabnie w ciekawe, spójne opowiadania i ściśle wiążą się z przygodami opisywanych bohaterów. Chęć ustalenia konkretnych faktów związanych z opisywanymi postaciami, ich życiem, podróżami, przygodami, motywuje czytelnika do szukania odpowiedzi na stawiane pytania, co z reguły wiąże się z rozwiązywaniem kolejnych kształcących zadań. Dodatkowym atutem poleceń występujących w cyklu „Liczę sobie” jest ich realizm sytuacyjny. Zdecydowana większość zadań nawiązuje do typowych sytuacji życiowych, z którymi każdy z nas niejednokrotnie się zetknął, bądź przynajmniej o nich słyszał. Świadomość, że sami możemy znaleźć się w podobnej sytuacji, z podobnymi dylematami, jest dodatkowym pozytywnym bodźcem do działania, do podejmowania nowych wyzwań, do rozwiązywania nowych problemów. Seria „Liczę sobie” przełamuje stereotypy. Pokazuje, że matematyki można uczyć się w interesujący i przyjemny sposób, wskazuje bliskość matematyki z otaczającą nas rzeczywistością. Jest bardzo dobrym pomysłem na rozpoczęcie przygody z matematyką od najmłodszych lat oraz uzupełnieniem matematycznej edukacji w pierwszych latach w szkole.

TVP ABC PATRONUJE RÓWNIEŻ...