foto

We wrześniu ruszył nowy edukacyjny projekt „ODPAKOWANI”, adresowany do uczniów szkół podstawowych – klas I – VI oraz ich nauczycieli i opiekunów. Jego celem jest ochrona środowiska poprzez wykształcenie w dzieciach nawyku gospodarowania odpadami. Przedsięwzięcie jest realizowane przez wydawnictwo AGA PRESS ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Tytuł akcji − „Odpakowani” − zachęca do społecznej wrażliwości na problem segregacji i recyklingu zużytych opakowań i aktywnej profilaktyki, by nasza planeta nie stała się górą śmieci.
Projekt potrwa do końca czerwca 2016 r. Zatem przez cały rok szkolny 2015/2016 pomysłodawcy akcji, poprzez publikacje w Internecie i w prasie, będą uczyć i radzić, co robić, aby ustrzec Ziemię przed lawiną odpadków oraz wskazywać, jak można ponownie wykorzystać zużyte opakowania i inne śmieci.
Udział w projekcie jest bezpłatny i dobrowolny. Aby zgłosić swoją szkołę lub klasę, wystarczyło odwiedzić stronę Odpakowani.pl i wypełnić formularz. Rejestracja trwała do końca października 2015. Wszyscy uczestnicy mogą korzystać z bezpłatnych materiałów, publikowanych na portalu lub w czasopismach „Kumpel” i „Victor Junior”. Jednak zgłoszenie szkoły lub klasy wiąże się z większymi przywilejami. Jedną z korzyści jest możliwość otrzymania darmowych, bogato ilustrowanych materiałów edukacyjnych. To solidna porcja ekologicznej wiedzy, inspiracji i zabawy. Na wszystkich zarejestrowanych czekają również dwa konkursy z cennymi nagrodami. Wśród nich: tablety, aparaty fotograficzne, zestawy książek, gry komputerowe i planszowe, ekologiczne gadżety i wiele innych.
Pierwszy konkurs został ogłoszony 23 września 2015,
drugi – 24 lutego 2016. Szczegóły poniżej.
Przez cały rok będą ukazywać się specjalne publikacje, których celem jest edukacja w zakresie gospodarowania odpadami. Zostaną udostępnione EKOkomiksy, EKObroszury oraz EKOkurier – z wiadomościami i ciekawostkami na temat odpadów i recyklingu, które kryją w sobie wiele tajemnic, m.in. takich jak ta, że papier można poddawać recyklingowi aż 6 razy. Nie zabraknie również praktycznych porad i sposobów na to, jak redukować ilość śmieci wokół nas, jak je dobrze segregować oraz jak ponownie wykorzystać coś, co zbyt pochopnie wyrzucamy do kosza.
Sposobów na to, aby dołączyć do grona pogromców śmieci i odkrywców nowych pomysłów na wykorzystanie zużytych opakowań z pewnością nie zabraknie. Na wszystkich chętnych i miłośników ekologii czeka również solidna porcja zabaw, łamigłówek oraz inspiracji, po które można sięgać zarówno w czasie lekcji, jak i po szkole. Jest też coś dla zapalonych kolekcjonerów oraz fanów gier internetowych. Projekt sprzyja indywidualnemu rozwojowi, ale też motywuje do większej integracji wśród rówieśników oraz łączy pokolenia. Wiele z planowanych działań, takich jak broszura „Zrób to sam” lub quizy, zachęca do wspólnej aktywności nie tylko w szkole, ale i w domu.
„Odpakowani” to projekt, który gruntownie przedstawia problem, posługując się przystępnym językiem oraz dokładnym rozpoznaniem zwyczajów i potrzeb odbiorców, do których jest kierowany. Różnorodność edukacyjnych narzędzi, oryginalna szata graficzna i sposób narracji w zaplanowanych publikacjach to z pewnością te elementy, które zwracają uwagę. Pomysłodawcy dołożyli wiele starań, aby nie tylko atrakcyjnie dawkować trudne zagadnienia, ale również motywować do aktywnego działania, do zmiany negatywnych postaw oraz walki z obojętnością wobec problemu, który dotyczy każdego z nas. Projekt rozbudza ciekawość i podnosi ekologiczną świadomość młodego pokolenia, prezentuje dobre praktyki, a także rozwija prospołeczne zachowania, pobudza kreatywność i buduje pozytywny trend wokół segregacji opakowań, która ma kojarzyć się z czymś przyjemnym, pożytecznym, a nawet opłacalnym. „Odpakowani” to przedsięwzięcie, które warto zauważyć na edukacyjnej mapie działań wspierających oficjalne programy szkolne.

2. konkurs – „Przetwarzam, więc jestem”
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, Agencja Wydawnicza AGA PRESS – organizator akcji Odpakowani,
24 lutego ogłosiła drugi ogólnopolski konkurs wiedzy ekologicznej na temat gospodarowania odpadami, pt. „Przetwarzam, więc jestem”.
Tym razem przed chętnymi uczniami z klas I−VI postawiono nie lada wyzwanie – trzeba wykonać dowolny przedmiot użytkowy ze zużytych opakowań. Dodatkowo młodzież z klas I −VI muszą opisać najwyżej w 10 zdaniach nową funkcję rzeczy, którą stworzyli.
Wielkość przedmiotu użytkowego wykonanego z odpadów nie może przekraczać wymiarów 100 cm x 100 cm x 100 cm.
Organizatorzy zwracają uwagę, aby przed wysyłką pamiętać o zabezpieczeniu pracy, by nie uległa zniszczeniu podczas transportu.

Termin nadsyłania prac mija 30 marca 2016 r.

Jury wybierze 3 zwycięskie prace w każdej kategorii:
1) uczniowie z klas I−III − I, II i III miejsce;
2) uczniowie z klas IV−VI − I, II i III miejsce.
A jakie będą nagrody?
Za I miejsce − gra komputerowa i gra planszowa o tematyce ekologicznej oraz zestaw książek Za II i III miejsce − zestaw książek o tematyce ekologicznej
oraz supergadżety ekologiczne dla wszystkich laureatów.
Na portalu Odpakowani.pl znajduje się regulamin konkursu oraz wszystkie szczegóły dotyczące tego nowego wiosennego wyzwania.

1. konkurs – „Moja EKOokolica” rozstrzygnięty!
Konkurs, ogłoszony 23 września, upowszechniający wiedzę ekologiczną był adresowany do uczniów 500 szkół w całej Polsce.
Zadanie konkursowe polegało na wykonaniu 2 zdjęć:
- pozytywnego – przykład właściwego gospodarowania odpadami i
- negatywnego – zagrożenia, źle posortowane opakowania.
Zdjęcia zrobione przez laureatów zostały opublikowane na portalu Odpakowani.pl.

Prace można było wysyłać do końca października 2015 r.

Celem konkursu było zachęcenie uczniów klas od I do VI do aktywnego zbadania okolicy pod kątem recyklingu opakowań, określenia zagrożeń i dostrzeżenia pozytywnych zachowań w tym zakresie.

Agencja Wydawnicza Aga Press już rozstrzygnęła ten pierwszy konkurs fotograficzny, zorganizowany w ramach ogólnopolskiego projektu Odpakowani „Moja EKOokolica”.
Liczba prac nadesłanych ze szkół, grup świetlicowych oraz kółek zainteresowań, skupiających uczniów z klas I−VI szkół podstawowych, przekroczyła najśmielsze oczekiwania organizatorów.

Poziom prac był bardzo wysoki, a ich pomysłowość zaskoczyła jury. Przy wyborze najlepszych zdjęć brano pod uwagę przede wszystkim oryginalność, interesującą formę ujęcia tematu oraz umiejętność przestawienia dobrych i złych przykładów segregacji oraz gospodarowania odpadami w najbliższej okolicy.

W rywalizacji zostały przyznane nagrody dla autorów fotografii, którym przyznano miejsca od I do III, w dwóch kategoriach tematycznych − zdjęcie pozytywne i zdjęcie negatywne oraz 5 wyróżnień.

W KATEGORII NAJLEPSZE ZDJĘCIE POZYTYWNEGO POSTĘPOWANIA Z ODPADAMI:

I miejsce – Klasa III a z Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum im. hrabiego Władysława Zamoyskiego w Nochowie (woj. wielkopolskie), opiekunka – M. Kowalska; nagrody: tablet i zestaw książek i gier ekologicznych dla grupy oraz gra dla każdego z uczestników

II miejsce – Kółko filmowe „NASZ BURSZTYNEK” przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym „Na Bursztynowym Szlaku” w Lewinie Kłodzkim (woj. dolnośląskie), opiekunowie: B. Muszyńska, A. Bober ; nagrody: aparat fotograficzny i zestaw książek i gier ekologicznych dla grupy oraz książka dla każdego z uczestników

III miejsce − „Ekoludki” ze Szkoły Podstawowej nr 209 im. Hanki Ordonówny w Warszawie, opiekun – M. Natkaniec; nagrody: zestaw książek i gier ekologicznych dla grupy oraz książka dla każdego z uczestników

W KATEGORII NAJLEPSZE ZDJĘCIE NEGATYWNEGO POSTĘPOWANIA Z ODPADAMI:

I miejsce − „Ekokornelowcy” ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Kornela Makuszyńskiego w Wałczu (woj. zachodniopomorskie), opiekunowie: J. Wilczyńska, A. Goszczyńska; nagrody: tablet i zestaw książek i gier ekologicznych dla grupy oraz gra dla każdego z uczestników

II miejsce − Młodzi Ekolodzy ze Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 339 w Warszawie (woj. mazowieckie), opiekun – K. Luty; nagrody: aparat fotograficzny i zestaw książek i gier ekologicznych dla grupy oraz książka dla każdego z uczestników

III miejsce − Szkolne Koło OTOP „Zimorodek” ze Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Raciszynie (woj. łódzkie), opiekun – A. Bęben; nagrody: zestaw książek i gier ekologicznych dla grupy oraz książka dla każdego z uczestników

Wyróżnienia i nagrody – tablice dydaktyczne o tematyce ekologicznej oraz książki otrzymali:
1. Szkolne Koło LOP z Zespołu Szkół im. A. Mickiewicza w Białobrzegach (woj. podkarpackie), opiekun – M. Tworek
2. Klasa IV ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Łąkorzu (woj. warmińsko-mazurskie), opiekun – K. Wrzosek-Sudoł
3. Klasa I b z Zespołu Szkół w Nowym Duninowie (woj. mazowieckie), opiekunka – P. Sadowska
4. Klasa III ze Szkoły Podstawowej w Wielowsi (woj. wielkopolskie), opiekunka – S. Piaskowska
5. „Miłośnicy Przyrody” ze Szkoły Podstawowej w Wielączy (woj. lubelskie), opiekunka – E. Tujaka

Gratulujemy zwycięzcom, a pozostałym uczestnikom – w imieniu organizatorów konkursu – dziękujemy za wspaniałe zdjęcia i za zaangażowanie.

Zachęcamy do obejrzenia zdjęć prac laureatów oraz innych prac na profilu projektu www.facebook.pl/odpakowani oraz zachęcamy do wzięcia udziału w nowym wiosennym konkursie. Szczegóły wkrótce na www.odpakowani.pl!

Publikacje i narzędzia edukacyjne proponowane w ramach projektu
WRZESIEŃ 2015 – CZERWIEC 2016
1. Karty edukacyjne − wielofunkcyjne, ilustrowane karty do kolekcjonowania, gry i nauki w grupie oraz do demonstracji na lekcjach przez nauczyciela (publikacja: druk i Internet). Na kartach znajdą się informacje dotyczące segregacji i ponownego wykorzystania odpadów.
2. Gra on-line „Śmieciożercy” − zabawa dla dzieci, służąca utrwaleniu wiedzy dotyczącej rozpoznawania rodzajów odpadów oraz pojemników do ich selektywnej zbiórki. Najlepsi gracze to ci, którzy najszybciej i jednocześnie prawidłowo posortują śmieci.
3. EKOkuriery – 10 numerów bogato ilustrowanej gazety, zawierającej najświeższe wiadomości ekologiczne z Polski i ze świata, ciekawostki dotyczące ochrony środowiska, ekologiczne quizy i żarty, wywiady, pomysły na wykorzystanie pustych opakowań itp. Publikacja na portalu Odpakowani.pl.
4. EKOkomiksy – 20 różnych historyjek uzupełniających wiedzę na temat segregacji zużytych opakowań, rozwijających kreatywność i umiejętności ich ponownego wykorzystania, promujących postawy proekologiczne. Publikacja on-line dostępna na portalu Odpakowani.pl
5. EKObroszury − 20 publikacji mających na celu utrwalenie wiedzy z zakresu segregacji i recyklingu odpadów. ABC młodego ekologa, czyli czym jest segregacja i recykling, jak rozróżniać opakowania, jaki jest czas życia odpadów, a także jak je ponownie wykorzystać, by uchronić Ziemię przed lawiną śmieci. 20 wydań – nieodpłatna dystrybucja w całej Polsce, od września 2015 do końca czerwca 2016 r., w dwutygodnikach „Kumpel” i „Victor Junior” oraz on-line na portalu Odpakowani.pl.
6. Filmy animowane – 3 filmy ukazujące w zabawny sposób, przystępny dla dzieci zagadnienia związane z segregacją i recyklingiem zużytych opakowań. Pozytywnymi bohaterami są dzieci oraz robot skonstruowany z odpadów – to oni uczą właściwego postępowania ze śmieciami. Emisja: portal Odpakowani.pl, profile i darmowe kanały społecznościowe.
7. Broszura „Zrób to sam” – publikacja z interesującymi pomysłami na ponowne wykorzystanie zużytych opakowań. Wszystkie projekty są możliwe do wykonania przez dzieci w wieku 6−13 lat, w większości w ciągu jednej godziny lekcyjnej. Przedmioty, które powstaną, będą przydatne i estetyczne, do wykorzystania w klasie lub domu.
8. Quizy – internetowe testy sprawdzające i uzupełniające wiedzę na temat segregacji i recyklingu odpadów dla dwu grup wiekowych (klasy I−III i IV−VI). Możliwość samodzielnego układania quizów przez dzieci i nauczycieli (dostępna baza pytań oraz tworzenie własnych pytań) – do wykorzystania w domu i na lekcji.

TVP ABC PATRONUJE RÓWNIEŻ...